Jaki jest koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym?

Kategorie: Projektant, Inwestorzy, Profesjonaliści, Agro, Biznes, Farmy, Doradcy, Dom

Samochody elektryczne są bardziej ekologiczne pod względem emisji dwutlenku węgla do atmosfery, ale czy jednocześnie są też bardziej ekonomiczne? Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Czy można naładować elektryka praktycznie za darmo? Wyjaśniamy, jaki jest koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym i od czego on zależy!

Od czego zależy to, ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym?

Samochody z napędem elektrycznym są coraz częściej spotykane na polskich drogach. Odpowiedź na pytanie, ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym: to zależy. Przede wszystkim od tego, skąd czerpiemy prąd do ładowania akumulatorów pojazdu.

 

Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym - przykładowe wyliczenie

 

Sprawdzamy, ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym na przykładzie jednego z popularnych modeli kompaktowych. Jego średnie zapotrzebowanie na prąd w warunkach jazdy miejskiej wynosi 14 kWh, podmiejskiej 13 kWh, a z prędkościami autostradowymi - 20 kWh na każde 100 km.

 

Na potrzeby wyliczenia wykorzystamy trzy rodzaje ładowania: w warunkach domowych, na publicznej ładowarce AC i na publicznej stacji ładowania samochodów DC

 

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu:

 

Pierwszy wariant wyliczenia kosztu jazdy samochodem elektrycznym dotyczy ładowania akumulatora pojazdu w warunkach domowych. To wygodny i prosty sposób na uzupełnienie energii pojazdu elektrycznego - należy podpiąć ładowarkę do samochodu elektrycznego i po kilku godzinach można ruszyć w planowaną podróż. Zakładając, że średnia cena prądu w 2022 r. wynosi 0,77 zł za kWh, to koszt przejechania 100 km elektrykiem wyniesie:

 

  • w ruchu miejskim (14,5 kWh) - 10,78 zł
  • w ruchu podmiejskim (13 kWh) - 10,01 zł
  • na autostradzie (20 kWh) - 15,4 zł

 

Koszt ładowania samochodu elektrycznego można jednak obniżyć. Na przykład korzystając z taryf nocnych dostawców energii, które oferują niższe stawki w godzinach między 22 a 5 rano. Inną, niezwykle opłacalną metodą redukcji kosztów przejechania 100 km samochodem elektrycznym, jest ładowanie pojazdu z instalacji fotowoltaicznej.

 

Koszt ładowania samochodu elektrycznego na publicznej stacji AC:

 

Ładując auto na publicznej stacji AC, w której koszt 1 kWh wynosi 1,49 zł, koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym będzie wyglądał odpowiednio:

 

  • w ruchu miejskim (14 kWh) - 20,86 zł
  • w ruchu podmiejskim (13 kWh) - 19,37 zł
  • na autostradzie (20 kWh) - 29,80 zł

 

Na stacjach szybkiego ładowania mamy do dyspozycji 3 darmowe godziny postoju. Po wykorzystaniu tego czasu naliczane są dodatkowe opłaty za parkowanie, które należy uwzględnić przy wyliczeniach kosztu ładowania elektryka.

 

Koszt ładowania samochodu elektrycznego na publicznej stacji DC:

 

Koszt energii dostępnej w szybkiej ładowarce DC o mocy do 40 kW wynosi obecnie 1,70 zł/kWh oraz 2,04 zł/kWh za ładowanie z mocą od 40 do 150 kW. W takiej sytuacji koszty przejechania 100 km samochodem elektrycznym kształtują się następująco:

 

  • w ruchu miejskim (14 kWh) - 23,80 zł lub 28,56 zł
  • w ruchu podmiejskim (13 kWh) - 22,01 zł lub 26,52 zł
  • na autostradzie (20 kWh) - 34 zł lub 40,80 zł

 

Czas darmowego parkowania wynosi w tym przypadku 30 minut.

 

A co z czasem potrzebnym na naładowanie samochodu elektrycznego? Najszybsze pod tym względem są szybkie ładowarki (DC) na stacjach benzynowych, które mogą uzupełnić baterię pojazdu w zaledwie godzinę. Naładowanie auta z sieci domowej trwa kilkanaście godzin, dlatego najlepiej zostawić je podłączone na całą noc. Na skrócenie tego czasu do kilku godzin pozwalają domowe stacje ładowania oparte na fotowoltaice.

 

Ładowanie samochodu elektrycznego - droższe bez abonamentu

Koszt ładowania samochodu elektrycznego na prywatnych ładowarkach zależy nie tylko od rodzaju ładowarki (szybka lub wolna), ale również od posiadanego abonamentu. Klienci korzystający jednorazowo ze stacji szybkiego ładowania płacą za ładowanie więcej od tych, którzy zdecydowali się na zakup miesięcznego ładowania.

 

Przykładowo, na popularnych w Polsce ładowarkach Greenway ładowanie dla niezarejestrowanych to koszt 1,49 zł/kWh (AC) oraz 2,47-2-73 zł (DC). Dzięki abonamentom koszt ten można obniżyć do 1,15-1,02 zł kWh (AC) i 1,84-1,37 zł/kWh (DC).

 

Dlatego też, zwłaszcza planując podróże na długich trasach, warto zainteresować się ofertą abonamentów szybkich stacji ładowania. W innym wypadku, za prąd zapłacimy porównywalnie do benzyny. Dla porównania 100 km samochodem spalinowym zużywającym 8 l/100 km przy cenie paliwa ok. 8 zł to 64 zł.

 

Koniec z darmowym ładowaniem samochodów elektrycznych?

Zaledwie kilka lat temu, gdy polski rynek samochodów elektrycznych raczkował, większość stacji ładowania była darmowa. Koszt zużywanej energii elektrycznej przez właścicieli tego typu pojazdów był bowiem niższy niż koszt pobierania od nich opłat.

 

Wzrost zarejestrowanych elektryków spowodował jednak, że obecnie coraz trudniej znaleźć jest punkty ładowania, w których nie trzeba zapłacić za podłączenie do nich swojego auta.

 

Bez opłat możemy podładować samochód w niektórych centrach handlowych, przed hotelami czy przed restauracjami. Najczęściej oferują one jednak ładowarki typu AC, za pomocą których ładowanie samochodu trwa bardzo długo.

Zasięg samochodu elektrycznego - od czego zależy?

Samochody spalinowe mogą przejechać na jednym baku od 300 do 1500 kilometrów, Jak jest zasięg aut elektrycznych? Większość elektryków oferuje zasięg z przedziału 200-300 km. Zależy on od wielu czynników, w tym konstrukcji pojazdu. Szukając elektryka, zwracajmy uwagę na auta elektryczne o zadowalającej pojemności baterii oraz możliwie niskiej „prądożerności”. Pozytywnie na zasięg pojazdu może wpłynąć również jego aerodynamiczny kształt.

 

Jednym z kluczowych czynników decydujących o zasięgu elektryka jest prędkość jazdy. Im jest ona mniejsza, tym większy zasięg samochodu elektrycznego. Optymalną prędkością dla samochodów elektrycznych są wartości do 80-100 km/h. Prędkości powyżej mogą redukować zasięg auta nawet o ok. 15%.

 

Istotny jest również styl jazdy - nieustanne hamowanie i przyspieszanie negatywnie wpływa na osiągi elektryków. Aby więc przejechać jak najwięcej kilometrów na jednym ładowaniu, należy w miarę możliwości utrzymywać stałą prędkość. Korzystne będzie również naturalne, płynne hamowanie poprzez stopniową redukcję prędkości.

 

Na koniec, choć nie najmniej istotna kwestia - intensywne użytkowanie ogrzewania pokładowego może ograniczyć zasięg elektryka o 30-40%. Dlatego zimą, przed wyruszeniem w drogę warto nagrzać samochód odpowiednio wcześniej.

 

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu - jak obniżyć koszty dzięki fotowoltaice?

Najniższy koszt ładowania samochodu elektrycznego uzyskamy w warunkach domowych. Aby przyspieszyć proces ładowania, a co za tym idzie zmniejszyć wydatki za prąd, możemy zainwestować w szybką ładowarkę naścienną Wallbox lub przenośną, zasilaną z gniazda siłowego. Z kolei publiczne stacje ładowania doskonale sprawdzą się przy dłuższych podróżach - pod warunkiem, że wykupimy odpowiedni abonament.

 

Opłacalnym rozwiązaniem okazać się może również ładowanie elektryka z instalacji fotowoltaicznej. Właściciele aut elektrycznych często zakładają domową stację szybkiego ładowania, dzięki której nadmiar energii produkowanej przez fotowoltaikę będzie dostarczany bezpośrednio do pojazdu. Ładowanie tym sposobem jest jednocześnie szybkie, ekologiczne i praktycznie darmowe.

 

Aby dobrać wielkość instalacji PV do zapotrzebowania samochodu elektrycznego, należy wiedzieć: jaką pojemność ma akumulator naszego samochodu elektrycznego, ile zużywa energii w kWh na 100 km oraz ile średnio kilometrów pokonujemy naszym samochodem elektrycznym.

 

W polskich warunkach klimatycznych mała instalacja fotowoltaiczna składająca się z zaledwie 4 paneli o łącznej mocy 1 kWp może wytworzyć rocznie ok. 950 kWh energii. Odpowiada to niemal 1/3 energetycznego zapotrzebowania przeciętnego samochodu elektrycznego. Tym sposobem możemy obniżyć koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu o ponad 30%. Jeśli weźmie się pod uwagę koszt instalacji, zwróci się on po kilku lub kilkunastu latach, w zależności od wielkości domowej elektrowni słonecznej.

 

Koszt jazdy samochodem elektrycznym - czy inwestycja w elektryka się opłaca?

Podsumowując, koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym wciąż jest nieporównywalnie niższy od kosztów, jakie na tej samej trasie wygeneruje samochód spalinowy.

 

Co bardzo istotne, w Polsce powstaje coraz więcej szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych, dzięki czemu korzystanie z nich jest o wiele łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu.

 

To wszystko, w parze z korzyściami środowiskowymi bezemisyjnych aut, przemawia za opłacalnością zakupu elektryka. Koszty ładowania pojazdów tego typu można dodatkowo obniżyć, korzystając z własnego prądu wytworzonego przez instalację fotowoltaiczną.

 

 

Masz pytania? Potrzebujesz więcej informacji? Skontaktuj się z nami

Może ci
się również
spodobać